جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۳۲
کد خبر: ۱۴۱۰۰۲
|
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۱
در هفتاد و سومین نشست فیلم بزرگ روی پرده بزرگ مطرح شد

اگر غم نباشد لذت معنا پیدا نمی‌کند

هفتاد و سومین نشست «فیلم بزرگ روی پرده بزرگ» با نمایش و نقد فیلم «درون و بیرون ۲»، پرفروش ترین انیمشین تاریخ سینمای جهان در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

اگر غم نباشد، لذت معنا پیدا نمی‌کندبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر؛ هفتاد و سومین نشست «فیلم بزرگ روی پرده بزرگ»، عصر چهارشنبه ۳۱ مردادماه با نمایش و نقد فیلم «درون و بیرون ۲» با حضور امیر قادری منتقد سینما و سردبیر کافه سینما و استقبال چشمگیر مخاطبان، در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

فیلم درون و بیرون یک انیمیشن ماجراجویانه کمدی است که «پیکسار انیمیشن استودیوز» برای کمپانی «والت دیزنی پیکچرز» تهیه کرده است. این دنباله را کِلسی مَن کارگردانی کرده که نخستین تجربه کارگردانی یک فیلم بلند در کارنامه‌اش به شمار می‌رود. «درون و بیرون ۲» که از ۱۴ ژوئن (۲۵ خرداد ۱۴۰۳) در سینماهای ایالات متحده روی پرده رفت، در گیشه‌های سراسر جهان به فروش یک میلیارد و ۲۶۸ میلیون دلار دست پیدا کرده است و تا اینجا پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۲۴ به حساب می‌آید. این فیلم که نقدهای مثبتی هم بر آن نوشته شده، سریع‌ترین انیمیشنی است که مرز فروش یک میلیارد را رد کرده است. «درون و بیرون ۲» به پنجمین انیمیشن پرفروش تاریخ سینما و پرفروش‌ترین فیلم تاریخ پیکسار هم بدل شده است.

پس از نمایش فیلم، امیر قادری با اشاره به ایده میلیون دلاری پیکسار گفت: اصلی‌ترین ایده مرکزی این انیمیشنُ تجسم احساسات در قالب شخصیت‌هاست به طوری که می‌توان گفت کمپانی همچنان نان این ایده میلیون دلاری خود را می‌خورد. درست است که در قسمت دوم این ایده تازگی قسمت اول را ندارد اما همچنان یک ایده درجه یک به حساب می‌آید. این تجسم‌ها را نه تنها در مجموعه درون و بیرون که در خیلی از انیمیشن‌های دیگر پیکسار هم می‌توان دید.

وی در ادامه با اشاره به نکته‌های فنی انیمیشن‌های پیکسار گفت: کار پیکسار جدا از فیلم‌های کوتاهش، با «داستان اسباب بازی ۱» شروع شد و یک تکنولوژی جدیدی را وارد کرد که تا قبل از آن ما به این معنا انیمیشن سه بعدی نداشتیم. ورود هر تکنولوژی به سینما استقبال متفاوتی را شامل می‌شود، مثل استفاده گسترده از رنگ در فیلم بر باد رفته؛ نکته‌ای که در قسمت اول این فیلم و بعدتر در جست و جوی نمو، راتاتویی، وال ای و... اهمیت دارند این است که در پیکسار به جز پیشرفت‌های تکنیکی، فیلمنامه از اهمیت زیادی برخوردار است و اغلب این آثار، مانند کتاب‌های روانشناسی فردی، به شما در بهبود کیفیت زندگی کمک می‌کند؛ در واقع پیکسار در ساخت فیلم‌هایش، به جنبه‌های مذهبی و اسطوره‌ای هم می پردازد؛ مثل ارتباط بین خالق و مخلوق در داستان اسباب بازی‌ها.

قادری عنوان کرد: از بعد فنی و در مقایسه با سایر انیمیشن‌های سه بعدی، پیکسار به لحاظ فنی از همه فیلم هایی که در اروپا و حتی در آمریکا ساخته می‌شود، قوی‌تر است. مثلا یک مو که در پیکسار می‌بینیم جزئیات خیلی بیشتری نسبت به همان مو در کمپانی دریم ورکس دارد؛ به همین دلیل پیکسار هم از لحاظ داستانی و هم از لحاظ فنی پیشتاز است؛ پیچیدگی‌هایی که محصولات پیکسار دارد آن را با دیگر محصولات متفاوت می‌کند. وقتی در تقسیم‌بندی خود نشان می‌دهد که لذت همراه  با غم است، این دو را با هم می‌بیند و می‌گوید اگر غم نباشد بدون آن لذت معنا پیدا نمی‌کند.

سردبیر کافه سینما در ادامه با اشاره به نکته مرکزی فیلم و تفاوت آن با قسمت قبل گفت: نکته مرکزی این فیلم این است که اضطراب در برابر هویت و لذت قرار گرفته است، اضطراب به معنای آن چیزی که باعث رشد و جاه‌طلبی به مفهوم مثبت می‌شود. ایده مرکزی فیلم تعادل برقرار کردن بین این دو است یعنی جاه‌طلبی و اضطرابی که می‌خواهد شما را به جلو براند و به خصوص در جامعه و عصر ما خیلی اپیدمی است، در مقابل با آن خوشی و لذتی که باعث می‌شود شما زیبایی مسیر را نبینید و آرامش و زندگی را تجربه کنید.

قادری افزود: در قسمت اول نکته مرکزی دپرشن و ارتباط بین غم و شادی است که با هم یک ارتباط یین و یانگی دارند، یعنی اگر این نباشد آن یکی هم نیست و ارتباط این دو در تعامل با خانواده. در این قسمت این دوگانه تقابل بین اضطراب و شادمانی و هویت است.

این نشست پس از اظهارنظر برخی از تماشاگران درباره فیلم و گفتگو با امیر قادری به پایان رسید.

نظر شما